شناسهٔ خبر: 220458 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پایش عملکرد کمیته‌های ارتقای کیفی سیما و منظر استان‌های کرمان، آذربایجان شرقی و ایلام/ تاکید بر فرهنگ‌‏سازی، مشارکت مردمی و نگاه تعاملی در مدیریت منظر شهری

حسینی نیا مدیرکل دفتر معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش از پایش عملکرد کمیته‌های ارتقای کیفی سیما و منظر استان‌های کرمان، آذربایجان شرقی و ایلام خبر داد.

سید احمد حسینی‌نیا مدیرکل دفتر ترویج معماری، طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، از پایش اقدامات و عملکرد کمیته‌های ارتقاء کیفی سیما و منظر استان‌های کرمان، آذربایجان شرقی و ایلام، توسط این دفتر، در اردیبهشت ماه ۱۴۰۵ خبر داد.

وی درباره جلسات برگزار شده اظهار کرد، نخستین گام در ارتقاء کیفی سیما و منظر شهری، گذار از رویکردهای صرفا کالبدی به سمت «فرهنگ‌سازی» است و افزایش آگاهی عمومی، کلید اصلی بهبود کیفیت منظر شهری به شمار می‌رود. 

حسینی‌نیا همچنین «مشارکت مردمی» و هم سویی آن با ظرفیت‌های تخصصی و حوزه نظام مهندسی را از ارکان اصلی موفقیت در مدیریت منظر شهری دانست و تاکید کرد: باید بستری فراهم شود تا مشارکت مردمی و تخصص فنی در مسیری مشترک و هم افزا قرار گیرند.

مدیرکل دفتر ترویج معماری، طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش با اشاره به ماهیت کیفی مباحث سیما و منظر شهری، بر ضرورت نگاه پیش‌اندیشانه در مدیریت منظر شهری تاکید کرد و افزود: در مدیریت منظر شهری باید از یک سو میان اهداف کلان و بلندمدت و از سوی دیگر، ضرورت دستیابی به برون‌دادهای ملموس در کوتاه مدت، تعادل برقرار شود؛ موضوعی که مستلزم نگاهی واقع‌بینانه به ظرفیت‌ها و امکانات موجود است.

 به گفته وی، درک واقعی از منظر شهری فراتر از ادراک حواس پنجگانه است و این حوزه نیازمند فهمی عمیق‌تر و شهودی است تا بتوان بر پایه آن، نقشه راه و راهکارهای اصیل برای حل مسائل موجود را تبیین کرد.

حسینی‌نیا همچنین بر ضرورت عبور از رویکردهای تک بعدی و حرکت به سمت «نگاه تعاملی و بین نهادی» در حوزه سیما و منظر شهری تاکید کرد.

وی با اشاره به رویکردهای مختلف برنامه‌ریزی، از جمله برنامه‌ریزی اندک افزا و برنامه‌ریزی رادیکال اظهار کرد: مولفه‌های یاد شده مورد تاکید تمامی این مکاتب فکری بوده است.

در همین راستا، در جلسات پایش یاد شده، علاوه بر اعضای کمیته‌های ارتقاء کیفی سیما و منظر استان‌های مذکور، نمایندگان معاونت عمرانی استانداری، سازمان همیاری شهرداری‌های استان، شهرداری مرکز استان و سازمان نظام مهندسی استان نیز با هدف کمک به فرهنگ‌سازی و ایجاد فضای گفتمانی و تعاملی حضور داشتند.

پایش مستمر عملکرد کمیته‌های ارتقای کیفی سیما و منظر استان‌ها که با هدف شناسایی مسائل، مشکلات و چالش‌های موجود و ارائه راهکارهای اجرایی آغاز شده، افزون بر شناسایی نقاط قوت و چالش‌های اجرایی استان‌ها، امکان بازخوردگیری نظام‌مند از نحوه اجرای مصوبات و افزایش اثربخشی تصمیمات در فرآیند هدایت طرح‌های معماری و طراحی شهری را فراهم می‌کند. 

در همین چارچوب، ارزیابی عملکرد این کمیته‌ها می‌تواند به عنوان یکی از ساز و کارهای موثر در تحقق حکمروایی مطلوب در حوزه سیما و منظر شهری مورد استفاده قرار گیرد، رویکردی که در نهایت به ارتقای کیفیت محیط شهری و تقویت انسجام در سیاست‏گذاری‏ ها و اقدامات اجرایی این حوزه منجر خواهد شد.